انا وامي

رباب22

عضو
20 أبريل 2013
6
2
0
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ارجو حضرتك تساعديني في مشكلتي اللى بفكر فبها ليل ونهار وبدات تاثر علي علاقتي بزوجي
مشكلتي اني بفكر في امي واخواتي ليل ونهار مشكلتي مع امي اني بدات مش احبها لاني دايما بحس انها مش بتحبني انا عندي 30 سنه ومن وانا صغيره حاسه بكده قبل ما ابويا يتوفي وانا صغيره جدا كنت دايما اقوله طلق ماما علشان انا مش بحبها وكنت مرتبطه بابا شويه مع انه برضه كان جامد وكنت بتخيل ان في ناس ماشيين في البيت وكنت علطول استخبي منهم لما كبرت شويه بدات اتجه ناحيه ماما شويه لاقتها دايما بتتكلم عن بابا بطريقه وحشه ودايما بتقولنا عليه بخيل وكده وصفات تانيه كتير وحشه بدات اثق في كلامها واضايق من بابا لدرجه اني كنت بتمني انه يموت علشان نعيش مستقريين بقي ولما بابا اتوفي لقيت امي زى ما هي مفيش حاجه اتغيرت وفقدت ثقتي فيها وحسيت انها كانت بتفترى علي بابا ودايما لما كنت اروح اتكلم معاها في اى موضوع يخصني متردش عليا ولما ازن عليها في الكلام تزعق فيها وتقولي وانا مالي علي اى حاجه مع لما تكلم مع حد من الجيران الاقيها رزينه جدا وبتديهم اراء وافكار فاستغرب جدا من رد فعلها معايا وكنت ساعات بعقد اعيط وانهار وافضل اتكلم معاها وهي مش بتديني اى اهتماااااااااااااااام خالض كنت منهااااااااااااااااره وفضلت ادعي اني اتجوز علشان امشي وارتاح ولما اتجوزت مشفتش فرحه في عينها بالعكس كانت زهقانه وعاوزه تخلص وطول عمرها تقول علي اختي الكبيره انها بتفهمها من العين لكن انا لا مش عارفه علطول بفكر ليه ماما مش بتحبني وبتقهر اوى لما اشوف ام وبنتها بيحبو بعض ومتفاهمينوعمرها ما حاولت تقرب بيني وبين اخواتي بالعكس اى حاجه تحصل بينا تقول ابعدوا عن بعض احسن بفكر في الموضوع ده ليل ونهار كنت دايما بحاول احسن العلاقه واتكلم واهزر معاها واحاول اتناسا بردها القاسي عليه بس بقالي فتره حاسه اني مش اقدره اكتر من كده تعبت خلاص معنديش مقرده اكتر من كده اني احاول معاها اكتر من كده وخصوصا ان المواقف تتوالي اللى بتديني نفس الشعور "ماما مش بتحبني" تعبت اوى حاسه ان عندي وسواس اسمه ماما واخواتي ومش عارفه اتخلص منه انا عندي اصحاب كتير لما بتكلم معاهم بيقولي امك واخواتك هيجننوكي ولما بحكيلهم علي اى موقف بيقولي احنا مش فاهين هما ليه كده بحبهم اوى بس مش لاقيه منهم اى حاجه ولا حته امل دلوقتي بدات ابعد خالص مكالمتي معاها مش بتزيد عن دقيقه خايفه اجي في يوم الاقي نفسي قطاعتها بدون ما اشعر وخايفه اوى من عقاب ربنا مش قادره اتعامل معاه كل ما اتكلم معاها ابقي عاوزه اقولها انتي مش بتحبيني ليه
ياريت يا دكتوره تقوليلي اعمل ايه
جزاكي الله خيرا

سوسن الحاج مرشد نفسى إيدز

مرشد نفسي لمرضى نقص المناعه المكتسبة الإيدز
24 مارس 2013
5,566
1,349
113
السودان
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ارجو حضرتك تساعديني في مشكلتي اللى بفكر فبها ليل ونهار وبدات تاثر علي علاقتي بزوجي
مشكلتي اني بفكر في امي واخواتي ليل ونهار مشكلتي مع امي اني بدات مش احبها لاني دايما بحس انها مش بتحبني انا عندي 30 سنه ومن وانا صغيره حاسه بكده قبل ما ابويا يتوفي وانا صغيره جدا كنت دايما اقوله طلق ماما علشان انا مش بحبها وكنت مرتبطه بابا شويه مع انه برضه كان جامد وكنت بتخيل ان في ناس ماشيين في البيت وكنت علطول استخبي منهم لما كبرت شويه بدات اتجه ناحيه ماما شويه لاقتها دايما بتتكلم عن بابا بطريقه وحشه ودايما بتقولنا عليه بخيل وكده وصفات تانيه كتير وحشه بدات اثق في كلامها واضايق من بابا لدرجه اني كنت بتمني انه يموت علشان نعيش مستقريين بقي ولما بابا اتوفي لقيت امي زى ما هي مفيش حاجه اتغيرت وفقدت ثقتي فيها وحسيت انها كانت بتفترى علي بابا ودايما لما كنت اروح اتكلم معاها في اى موضوع يخصني متردش عليا ولما ازن عليها في الكلام تزعق فيها وتقولي وانا مالي علي اى حاجه مع لما تكلم مع حد من الجيران الاقيها رزينه جدا وبتديهم اراء وافكار فاستغرب جدا من رد فعلها معايا وكنت ساعات بعقد اعيط وانهار وافضل اتكلم معاها وهي مش بتديني اى اهتماااااااااااااااام خالض كنت منهااااااااااااااااره وفضلت ادعي اني اتجوز علشان امشي وارتاح ولما اتجوزت مشفتش فرحه في عينها بالعكس كانت زهقانه وعاوزه تخلص وطول عمرها تقول علي اختي الكبيره انها بتفهمها من العين لكن انا لا مش عارفه علطول بفكر ليه ماما مش بتحبني وبتقهر اوى لما اشوف ام وبنتها بيحبو بعض ومتفاهمينوعمرها ما حاولت تقرب بيني وبين اخواتي بالعكس اى حاجه تحصل بينا تقول ابعدوا عن بعض احسن بفكر في الموضوع ده ليل ونهار كنت دايما بحاول احسن العلاقه واتكلم واهزر معاها واحاول اتناسا بردها القاسي عليه بس بقالي فتره حاسه اني مش اقدره اكتر من كده تعبت خلاص معنديش مقرده اكتر من كده اني احاول معاها اكتر من كده وخصوصا ان المواقف تتوالي اللى بتديني نفس الشعور "ماما مش بتحبني" تعبت اوى حاسه ان عندي وسواس اسمه ماما واخواتي ومش عارفه اتخلص منه انا عندي اصحاب كتير لما بتكلم معاهم بيقولي امك واخواتك هيجننوكي ولما بحكيلهم علي اى موقف بيقولي احنا مش فاهين هما ليه كده بحبهم اوى بس مش لاقيه منهم اى حاجه ولا حته امل دلوقتي بدات ابعد خالص مكالمتي معاها مش بتزيد عن دقيقه خايفه اجي في يوم الاقي نفسي قطاعتها بدون ما اشعر وخايفه اوى من عقاب ربنا مش قادره اتعامل معاه كل ما اتكلم معاها ابقي عاوزه اقولها انتي مش بتحبيني ليه
ياريت يا دكتوره تقوليلي اعمل ايه
جزاكي الله خيرا
السلام عليكم..عزيزتى رباب22 أولا مافى أم فى الدنيا لاتحب أبنائها..حتى القطة تحب صغارها وتخربش وتعض كل من يقترب منهم او تاخذهم وترحل بعيدا اذا احست بضرر لهم..والأم لا تميز بين أبنائها..لكن تختلف طريقة التعبير عن هذا الحب..فى ناس تربت فى السابق تربية جافة جعلتها تعبر عن حبها لابنائها بطريقة جافة أو باردة..لكن هذا لايمنع محبتهم لهم..ونحن لا نعرف الظروف التى مرت بها والدتك من قبل..لكن ثقى انها تحبك تماما..واخلقى لها العذر فى اى اسلوب تتعامل به معك..وانا اتمنى لو كان تعاملها معكى الطف ويرضيك..لكن فى كل الاحوال هذة هى امك التى اختارها الله لك..لاتجعلى اسلوبها ينعكس سلبا على نمط حياتك...على العكس اقتربى من زوجك اكثر..وحاولى ان تعطى ما تمنيته لنفسك من العطف والحنان لصغارك..حتى لا تنشغلى عنهم ويأتى يوم تشتكى فيه ابنتك من برودك فى التعامل معها وانشغالك عنها...ما مضى قد مضى..كرسى جهدك للاتى من المستقبل وامنحى العطف والحنان والدفء لاسرتك الصغيرة..وسترى محبة والدتك فى محبتها لصغارك..لو حسيتى ان ردى لم يكن مقنعا لك اشرحى وجة نظرك ولنتفاوض فربما وجدنا حلا اخر..ودمتى فى محبة مع اسرتك الكبيرة والصغيرة لكن برى والدتك وتوددى لها ولابأس من هدية صغيرة تقرب المسافات بينكما انشاءالله..

• Like
التفاعلات: (امل الحياة)

رباب22

عضو
20 أبريل 2013
6
2
0
اقدر جدا رد حضرتك عليا واقدر كلامك جدا لكن انا عارفه ومتاكده ان امي مش بتحبني والدليل انها عمرها ما هتمت بيا يعني مثلا اخواتي ليهم صور واحنا صغيرين كتيرررررر لكن انا مليش غير عدد محدود اوى من الصور ولما كنت بسالها انا فين في الصور دي تقولي كنتي في بطني
وكمان انا شعرى وحش جدا يا دكتوره وصورى القليله اللى انا متصوراها انا فيها منكوشه لأن امي مكنتش بتسرحلي كانت لما تمسك شعرى تمسكه بس علشان تقصه وكنت بروح المدرسه الأولاد يقولولي انتي قاصه شعرك زينا ومره واحده قريبتنا فكرتني ولد وواحد جارنا فكرني ولد برضه مع اني لما كبرت وفهمت بقيت اهتم بشعرى وبقي بيتحسن كتير يعني كان ممكن يكون احسن بالاهتمام مع ان هي كانت دايما تحبطني وتقولي شعرك هيفضل طول عمره شعرك ومش هيتغير ولما نفتح الصور القديمه تتفرج وتفضل تتكلم علي اخواتي وتفتكر لما كنت تعملهم الضفاير وتسرحلهم وكده
انا عمرى ما حسيت بالأمان في البيت وطول عمرى انا وامي واخواتي مش بعرف اتفاهم معاهم دايما كنت اتكلم معاها بتقولي جملتين "معرفش " أو "ونا مالي " مع اني الجيران كلهم اسرارهم معاها وبيحبوها جدا ودايما بتديهم نصايح بس مش عارفه بتعمل معايا كده ليه
انا اجتماعيه جدا يا دكتوره عندي اصحاب كتير وبحبهم جدا وبيحبوني هما احلي حاجه في حياتي ايام المدرسه وايام الكليه ودلوقتي كمان محافظه غلي اصحابي كلهم وكنت شاطره جدا في حياتي العمليه ومفيش مكان رحنه إلا لما طلعت منه بأصحاب بس مشكلتي ان امي مسيطره علي دماغي دايما بحس بعدم ثقه في نفسي لما بيحصل موقف او اى حاجه تفكرني ان امي مش بتحبني الفكره مسيطره علي دماغي وبقعد افتكر المواقف اللى حصلت واللى بتحصل وافكر فيها ميه مره واحللها وبطلع كل مره بنفس النتيجه
انا عارفه ان هي مش هتتغير ابدا وعمرها ما هتحبني اللى في القلب في القلب خلاص بس انا مش عارفه اتعامل مع الحقيقه دي مش عارفه خالص بحاول بس مش عارفه واتكلمت معاها كتير لدرجه اني مره سالتها هوا انا مش بنتك وقولتلها انا مش هزعل بس قوليلي الحقيقه بس هي تفضل تقولي انتي عاوزه تضايقني وخلاص هوا كل ما تكلمي معايا تأنبيني مع اني مش بانبها انا عاوزه افهم ليه بتعمل كده
وبالنسبه للهدايا انا بيجيبلها في عيد الام وانا رايحه اوزرها بيجيب حاجه ليها أو للبيت بس هي بتاخدها ببرود وبتقولي شكرا وخلاص

سوسن الحاج مرشد نفسى إيدز

مرشد نفسي لمرضى نقص المناعه المكتسبة الإيدز
24 مارس 2013
5,566
1,349
113
السودان
معليش رباب من مدة وانا احاول ارد عليكى بس الظاهر انى عندى مشكلة بالشبكة..طيب لو سلمنا ان امك لاتحبك ايه السبب؟؟..السؤال دا اجابته عندها هى..وانا عشان احل المشكلة دى مفترض مفترض اعرف ايه السبب يعنى مفترض انى اتواصل معاها عشان نلقى حل للمشكلة دى..وانا ما عندى مانع لو ممكن تتواصل معاى..لو مالقينا طريقة..يبقى يا رباب يا اختى انت تنسى موضوع انها لا تحبك وبريها واتوددى ليها واطلبى من ربنا انه يهديها وتعاملك افضل من كدا..وبرضو ارجع اقولك ركزى على اسرتك الصغيرة وازرعى انت الحب جواها عشان وضع اولاد من ناحية الحنية يطلع افضل من وضعك..هم ماليهم ذنب فى الاحداث اللى حوليهم..