Text Example

منتديات الحصن النفسي ترحب بكم

Text Example

مشاهدة نتائج الإستطلاع: مشكلتى ديه منتشره ولا نوو ؟؟

المصوتون
1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم

1 100.00%
  • لا

0 0%
إستطلاع متعدد الإختيارات.
النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: رهابى الإجتامعي و الخطوبة :((

عضو إيجابي

User Info Menu

Unhappy رهابى الإجتامعي و الخطوبة :((

سلام عليكم :)

ازيكم جميعا .. انا كان نفسى اسجل فى المنتدى من زمان لانه عجبنى جدا و ماشاء الله الاعضاء فيه متكاتفين مع بعض و بيقدموا لبعض نصايح انا نفسى استفدت منها:o فربنا يبارك فيكم و يجعل لك واحد فيكم من مرضه شفاء اللهم آمين:wink: ..

النهارده انا عاوز اطرح عليكم مشكلتى يمكن اقدر الاقى عند حد منكم جواب يساعدنى او تجربه اقدر استفيد منها:confused: ..

باختصار كده : انا محاسب شغال بره مصر و عندى 24 سنه و الحمد لله الامور الماديه تمام:cool: .. مشكلتى انى المفروض انزل عشان اخطب لكن انا باجل النزول لانى عارف انى لو نزلت لاااااااازم اخطب بناءا على زن والدى ووالدتى و بناءا على ان كل ظروفى متاحه وكمان بصراحه انا فعلا محتاج للزواج:p .. لكن انا رهااااااااااااااااااااابى :(

اولا : بخجل جدااااا لما بنت تكلمنى او بكلم بنت وببقى متلخبط و وشى بيحمر و مابقاش عارف اقول ايه ولا اقف ازاى و لا اعمل ايه وبحس ان كلامى سخيف و بحس انى مش على بعضى كده وبعرق جامد جداااا و بحس ان البنت لاحظت ده و بدات تستهيفنى وكمان بما انى طويل وعريض فبقول فى نفسى تلاقيها دلوقتى بتقول طويل و هايف :confused:

ثانيا : بحكم عملى بره فانا عايش مع اصدقائى فى الشركه وفى السكن وكده .. المفروض بئه يكون فى حد فيهم قريب منى او انتمنا مع بعض .. الا ان ده ماحصلش ومابيحصلش ساكن مع ناس فى شقه كلهم اتنينات ولما ناس تمشى و ناس تيجى برده اتنينات و كده متصاحبين يعنى مع انى بحاول اقرب منهم و اتكلم معاهم الا انا بحس انهم بيملوا منى برضه:confused: و ان كل واحد فيهم بيحس انى ممل وان فى ناس يقدر يصاحبهم تبقى المصاحبه معاهم شيقه اكتر بدل الملل بتاع الواد ده :((

ثالثا : وده الاهم انى حاسس ان كلامى ممل جداااااااااااااااا ، انا اصلا بمجرد مابدا اقول حاجه بحس ان اللى قدامى خلاص مل وعايز يقولى انجز وفعلا بلاقى اللى قدامى بدا يتململ كده و يتاوب و يشوف اى حاجه يتسلى فيها لحد ما اخلص كلامى الممل مع ان كلامى موجه ليه ، انا مستمع بدرجه امتياز اللى قدامى اقدر بايحائاتى وبإيمائاتى اخليه يتكلم من هنا لميه سنه قدام بس بحس انى فى موقف ضعف لما يوجهلى سؤال عشان ارد مابعرفش .. انا كان جالى اكتئاب وقلق ووسواس ايام الكليه و خدت سيروكسات 20 مل وكان حبه الصبح وحبه بالليل واستمريت عليه لمده 4 سنين بعد سنه ونص من العلاج الاكتئاب والقلق و الوسواس راحم الحمد لله فبدأت اقلل مع نفسى الجرعه لحد ما وصلت لنص حبه اول الاسبوع و نص فى نص الاسبوع مع العلم انا اصلا رهابى من وانا صغير :( ..

( هقول لخطيبتى ازاى انى مريض نفسى ؟؟ هقولها ازاى انى باخد ادويه نفسيه ؟ هل هتتقبل ده ؟ ازاى هقدر اكلمها وانا ماعنديش ثقه فى كلامى ؟ ازاى هتقدر تتأقلم معايا وانا اصلا كل اللى بيقرب منى بيمل:confused: ازاى هتقدر تحبنى ، كان نفسى من زمااااان بنت تحبنى بس اظاهر انه مش هيحصل :( .. ازاى هى هتقدرنى وانا اصلا مافيش حد بيقدرنى للمشاكل اللى عندى وعدم قدرتى على التواصل مع الناس ؟):confused: امبارح قريت قصه حب كده يعنى :redface: وعجبتنى جدا بس كانت بين اتنين مخطوبين زعلت جداااااا وقولت شكلى ماليش نصيب فى موضوع الحب ده و خطيبتى او زوجتى هتعيش معايا و هتتقبلنى على اساس اهو ضل راجل ولا ضل حيطه وهتبقى حياتنا روتين فى روتين .. حد يقدر يساعدنى يا جماعه ؟؟

( معلش الموضوع كان اوله اختصار قلب برغى كتيييييير :) )

عضو إيجابي

User Info Menu

انا ماقدرتش احذف الموضوع ده لان الابتسامات ماطلعتش فيه فطلع مش مظبوط اوى عشان كده نزلته تانى فى الموضوع التالى بالابتسامات فياريت اللى يرد يرد فى الموضوع التانى عشان اقدر اتفاعل معاكم و اسمعكم و جزاكم الله خيرا و ياريت المشرفين يحذفوا الموضوع ده و يتركوا التالى