بسم الله الرحمن الرحيم

إعلان هام

بعد أن سطعت لأكثر من عشرين سنة حان الوقت لإعلان غروب شمس الحصن والحمد لله رب العالمين على كل حال

سيتم إغلاق موقع الحصن النفسي قريبا إن شاء الله وسنترك فرصة كافية للأعضاء والزوار كي يقوموا بنسخ و حفظ مشاركاتهم أو أي مواضيع اخرى تهمهم من كنوز الحصن

نشكر كل من ساهم معنا في نشر العلم النافع و سهر الليالي من أجل إفادة الآخرين ونخص بالشكر السيدات والسادة المستشارين والإداريين والمشرفين والأعضاء وعلى رأسهم جميعا الأستاذة الفاضلة فضيلة نسأل الله أن يجعل كل ما قدموه في ميزان حسناتهم ويجمعنا بهم وبكم في الفردوس الأعلى إن شاء الله

لأي استفسارات أو مقترحات الرجاء التواصل معنا على البريد الالكتروني

[email protected]

وفقكم الله جميعا ورزقكم رضاه
وسامحونا على اي تقصير

إدارة الحصن النفسي

النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: لكل موسوس رجاء الدخول ليطمئن قلبك

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

لكل موسوس رجاء الدخول ليطمئن قلبك

بسم الله والصلاة والسلام على اشرف الخلق المبعوث بالرحمة سيدنا محمد وعلي أله وصحبه أجمعين
    أخواتي الموسوسين أنا متابع المنتدي من فترة طبعا فترة الوسواس وكنت بتابع من غير ماشارك بس كنت قاطع علي نفسي وعد أني بعد ما حلل وربنا يكرمني هاشاركم حكايتي.
    أنا مغترب في دولة خليجية من سنة ونص تقريبا وبغض النظر عن تفاصيل العلاقات اللي مالهاش اي لازمة ومش عايز افتكرها هابتدي احكيلكم علي الأعراض علاطول
    في يوم من الأيام وتحديدا يوم عيد ميلادي وكانت زوجتي عندي في زيارة اكتشفت شامة حمرا علي صدري قطرها حوالي 2 مم عبارة عن دم تحت الجلد أو ورم كرزي زي ماعرفت بعد كدة ولما ركزت في جسمي لقيت كذا واحدة تاني رفييعين زي راس الدبوس اليوم دة ربنا أبتلاني بالوسواس وأبتديت الرحلة وطبعا زي كل موسوس روحت لجوجل وابتدت المعاناة اختفي بند النوم من حياتي وأكلي ابتدي يقل لان مافيش شهية وبعدها بأسبوعين فوجئت بلساني ابيض واتشقق وشعر جسمي بيتساقط وابتديت اتوقع الاعراض افكر في الحبوب تطلعلي في المؤخرة وفي ضهري وأنا عمري ماطلعي حبوب في ضهري لأني جسمي مش مليان نزل وزني في شهر ونص 7 كيلو رغم أن دة صعب جدا ورغم قلة أكلي النسبية بس مستحيل توصلني لكدة لدرجة اني فقدت عضلات جسمي وشكلي اتغير وكل زمايلي كانو بيستغربو حالي وابتدي شعري يتساقط بغزارة كل شعر جسمي مش رأسي بس لدرجة حواجبي ورموشي فقدت نصفهم تقريبا وكل فترة الفطريات تزيد في لساني لحد ماوصل لانه التهاب معيني ناصف واكيد طبعا انتو عارفين معني دة ايه وامتدت الفطريات للمنطقة التناسلية ولضوافر ايدي ورجلي والحبوب انتشرت بوشي ولاول مرة في حياتي تطلعلي حبوب وبقع علي الأنف طبعا فسرتها انها ساركوما والتهاب الغدد في الحلق والفخد مستمر تعرق دائم اكثر من الطبيعي قرح تناسلية جفاف الجلد طفح منتشر في كل جسمي نبضات في كل عضلات جسمي تغير شكل اظافري وانحسر الجلد عنها وظهرت فيها خطوط افقية وردية وباقي الظفر ابيض (اظافر تيري) كدمات متفرقة من غير سبب ضعف شديد في التركيز و ضعف نظر جروح لا تلتئم هزة داخلية ورجفة بالجسم ارتعاش شديد باليدين بشكل مستمر اسهال براز دهني رخو وارتجاع في المرئ كل دة علي مدار ست شهور مش قادر احلل ولا عارف ارجع بلدي علشان ظروف الكورونا والأعراض كل يوم تزيد ومافيش اي عارض منهم اختفي لحد اللحظة دى اعتقد أن ماحدش في الموقع مر بالأعراض دى كلها مع بعض دة غير نزيف اللثة وكل يوم اصحي الاقي لساني وضروسي بتنزف ، مش محتاج تحليل علشان أتاكد اني في مرحلة متقدمة من المرض طبعا انا ببساطة ممكن يدرسو حالتي في كلية الطب كنموذج للاعراض .
    شاء ربنا ورجعت بلدي وزورت المشورة وحللت اخيرا والنتيجة طلعت النهاردة بس للاسف كان في غلطة بسيطة في الأسم .
    تخيلو النتيجة طلعت ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة يقينا بالله ; 06-08-2020 الساعة 06:53 PM

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

نسيت اضيف الأعراض اللي ظهرت علي زوجتي من طفح جلدي وفطريات وخمول وتعب ونزيف

عضو إيجابي

User Info Menu

اسأل الله النجاة لك ولأهلك ولنا اجمعين.
    لكن اذا مقياسك الاعراض فأعراضك لا تذكر مع الاعراض التي صابتني.
    يمكنك الدخول على إسمي وقرائتها.

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

أخي العزيز اولا وقبل كل شئ مادامت توبتك نصوحة فأحسن الظن بمن توبت إليه فهو أرحم بنا من أنفسنا وهو القائل عز جلاله_لا تقنطوا من رحمة الله - أقسم لك بالله ماهون عليا شئ الا ثقتي برحمته وكرمه حتي لو كنا لا نستحقها فهو أكرم الأكرمين في عطائه وأرحم الراحمين بعباده ، وأحب أقولك أني نسيت أعراض تانية ماذكرتهاش ولعلمك كل الأعراض مازالت مستمرة وتزيد منذ ظهورها من 7 شهور .
    والله أنا أقرب اني اصدق ان انا اتصابت وربنا شفاني بأمره من أني اصدق اني ماتصابتش .
    لحد دلوقتي أنا حتي ماعرفش ايه اللي حصل في جسمي ودمرني بالشكل دة غير أني واثق أنه من رحمته بيا شاء يردني بدل ما استمر في الذنوب
    اقسملك أن مافيك الا الخير ، ثق بالله بس مش أكتر وبرحمته ، أما بالنسبة للأعراض فعن تجربتي الشخصية احب اقولك ان انا كنت بجيب الاعراض لنفسي بعقلي، والله كنت اشوف الصورة او اقرا عن عرض معين يظهر علي جسمي في نفس اليوم ومش توهم ولا وسوسة ، العقل البشري ألة تدمير ذاتي قادر يهلك صاحبه ، والشيطان بقي ومداخله ، اوعي تفقد ثقتك بربنا ولا برحمته وكرمه ، وأن شاء الله هايبقي ليا عندك عزومة لما تفرحنا بسلبية نتيجتك

عضو إيجابي

User Info Menu

السلام عليكم
    كل الاحترام لك.
    نفس تفكيري بالضبط حتى لو فحصت وكانت نتيجتي سلبيه واجتمع كل اطباء العالم عليا ليقنعوني انني لم اكن مصاب من البداية فلن اصدق.
    فقط عندي قناعه واحده ان كانت نتيجتي سلبيه فأنا اصبت ورب العرش نجاني والحليم امهلني ولم يهملني.
    اما ما اصابني فلا تستغرب ولا تعجب ان قلت لك انني عشقت هذا المرض!!! نعم انا احبه وعشقته فلولا تغمدني الله برحمته بأن مستني ايات التخويف لغاليت وزنيت وثم لوجدت نفسي في النهاية في قعر جهنم.
    حقا لهذا الداء فوائد عظيمه لا يفهمها الا من تغمده الرحمن برحمته.
    اسأل الله ان تأتي الساعة التي تطمئن بها قلوبنا دون ان نعود لما كنا عليه.

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

صديقي الغالي
    حفظك الله من كل شر ومكروه ، الحمد لله علي نعمته و زي ماقولتلك اقسملك أن مافيك اللي أنت خايف منه ، دة حب ورضا من ربنا أنه شاء يردنا ليه بدل ما نقابله علي الذنب ، ودرس أتعلمنا منه كتير علشان نقدر نعمه وخاصة الصحة والستر ، المهم طمني انت هاتحلل أمتي ولو ظروفك مش سامحة عرفني أنا أن شاء المولي هاكون في دبي بعد أسبوعين وأن شاء الله في طريقة للتحليل هناك ، ممكن لو مش هاتكون حللت لحد ماوصل نتواصل وربنا يقدرني وأكون سبب في أنك تتطمن وتتخلص من الوسواس ، ولحد ما تحلل الزم الدعاء لو سمحت علي قد ماتقدر خاصة في التلت الأخير من الليل والله ليه مفعول السحر ، (اللهم أني أسالك بأني أشهد بأنك الله لا أله الا انت وحدك لا شريك لك الأحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد، اللهم أني أسألك بأن لك الحمد لا أله الا أنت المنان بديع السماوات والارض ذو الجلال والإكرام الحي القيوم، اللهم أني أسالك يقينا بربوبيتك ووحدانيتك وعظمتك وعزتك وقدرتك ورحمتك بعبادك وكرمك في عطائك أن تجد علي عبدك الضعيف الذليل من فضلك ورحمتك وترني عجائب قدرتك في تحقيق ما أتمني وتجعل في جبرك لخاطر عبدك أية يتعجب لها أهل السماوات والأرض ، اللهم تولني في من توليت ولا تكلني لنفسي ولا لغيرك طرفة عين ولا أقل من ذلك) وأدعوه بكل ما تحب وثق في عطائه ،وأقسملك أنه سيستجيب ، ربنا يحفظك من كل شر ومرض ومكروه ويفرج كربك ويسعدك ويعوضك عن كل اللي عانيته ،وأنا في خدمتك في أي وقت

مشرف بوابة النفس المطمئنة

User Info Menu

تحية عطرة للجميع الحضور الطيب
    ونسأل الله السلامة لك وللجميع والثبات على الحق والدين
    كما ذكرت فعلا الحياة تحتاج صبر ويقين بالله وثقه فيه وحسن ظن بالله وفي نزول رحمته علينا ,, ومافي زول في الدنيا مرتاح على طول ..
    وأحيانا كثيرة يكون الأبتلاء نعمة للإنسان وخيرا كثيرا
    وقد يكون تذكرة وتنبيه وإرادة الخير من الله الفتاح الكريم الغفور الرحيم لعبده والرجوع إليه والقرب منه ليدخل عالم التغيير جنة الدنيا
    وقد يكون مكتوب للعبد منزلة ودرجة عالية ولا يبلغها إلا بالبلاء
    دائما بسأل الله الإعانة والثبات وبذكر نفسي لمن أحس بيها تتفلت مني وتنظر لطول الأمل في الدنيا والتفكير في الميل إلى الشهوات المحرمة
    بموضوع
    وأصل لقد قربت ,كان في بوابة التدعيم الذاتي
    وكما قيل إنما النصر صبر ساعة

شكرا يا فندم وما تنسونا معكم من صالح الدعوات وحتى لو أغلق الحصن
    ونرجو من الله أن لا يغلق
    نسأل الله أن يجمعنا في الفردوس الأعلى
    لاتجزعن إذا ما الأمر ضقت به...ولا تبيتنّ إلا خاليَ البالِ
    ما بين طرفة عَين وانتباهتها ...يغيّر الله من حالٍ إلى حالِ

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اللهم لك الحمد والشكر كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
    اللهم لك الحمد حتى ترضى وبعد الرضا
    اللهم لك الحمد دائما وأبدا
    اللهم لك الحمد عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك
    الحمد لله تأكدت سلبية نتيجتي يا أخواني ، وأمس زرت طبيب باطني وبالصدفة أكتشفت أنه مسئول عن مبني المتعايشين بأحد المستشفيات الحكومية المخصصة لأخوانا المتعايشين شفاهم الله وعافاهم ، وبعد ما شرحتله كل الأعراض والتي مازالت مستمرة إلي الأن ضحك وقالي الناس فاهمين المرض غلط والأسف الانترنت وجوجل تسبب في الوهم المرض لناس كتير ، وقالي بكل بساطة علشان حد يوصل لكل الأعراض اللي قرأناها وظهرت لنا معظمها أو كلها كما في حالتي لازم يكون مر سنين علشان يكون جهاز المناعة أتدمر ، وأن أول عرض يدل علي كدة الأسهال المائي المستمر لشهور ، غير كدة الفيروس لما بيدخل الجسم زيه زي أي فيروس تاني من حيث الأعراض ، وحكالي عن ناس كتير الوسواس عمل فيهم أكتر من الفيروس ، وأنا بصراحة مصدقه جدا لأني عيشت التجربة دي، وحصلي حاجات عمرها ماحصلتلي ولسبب مش معروف غير الوسواس ، وطلب مني تحاليل عامة علشان يقيم لو في سبب عضوي بس هو بيأكدال أن مش هايطلع في حاجة غير الوسواس ، الحمد لله علي قدره مهما كان فرب الخير لا يأتي غير بالخير ، وكما قال الفاروق أمر المؤمن كله خير .
    حفظكم الله من كل شر ومكروه وجعلنا الله عونا لبعضنا في الخير

عضو إيجابي

User Info Menu

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سلمك الله من كل شر يارب العالمين ويعطيك العافية ويبارك فيك
    وبجد كلامك مطمن جدا ومريح وفعلا التصرف كأنك مصاب الإيدز بيخليك مضطرب وخايف من اي شئ وبجد انا مستغرب ازي الناس الي بيكتشفوا الاصابه بالصدفه بدون أعراض الوسواس صعب جدا ويخليك تميل لأفكار مؤلمه ولكن مع القرب من الله عز وجل
    يبدأ النفس تطمأن ولكن عند التفكير في البشر وردواد الأفعال تميل الي العزله والاكتئاب
    لا نقال الي قول الحق (وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَئ قَدِيرٌ).
    الله يكتب لنا الخير فكل شئ عنده بقدر مصدقا لقوله الحق
    {مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ . لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ}
    فليعلم الإنسان انه قبل أن يخلق قد كتب قدره
    رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ