قبول مشرفين جدد بمنتديات الحصن النفسي ... اضغط هنا للتفاصيل وأهلا بك

النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: انا محتارة مع نفسى

عضو إيجابي

User Info Menu

انا محتارة مع نفسى

السلام عليكم
    انا امل يا دكتور انك تساعدنى انا مشكلتى بدات من وانا طفله ابويا وامى من قريه من قرى مصر العاديه كملوا تعليمهم الجامعى وقرروا يسكنوا فى المدينه انا بقى مشكلتى انى اتعقدت من العيشه فى القريه مع اننا كنا بننزل فى الاجازه اسبوع او ايام بس مكنش لينا منزل خاص كنا بنروح بيت جدى انا اكبر اخواتى مكنتش بحب الاجازه والمرواح خالصواتخانق مع اخواتى لانى مبحبش تغير المكان مع ان البلد بشوف اهلى وقرايبى واتطور دا بعد مبقى لينا مكان سابت فى البلد بقيت احب انى اقعد فى بيتنا فى المدينه المهم دخلت الجامعه وكليتى كانت صعبه كلية الحقوق مكنتش بقدر احصل فيها اخرى النجاح دايما مش مستقرة دايما قلقانه دايما مش مركزه دايما تعبانه اطربات فى النوم فشل زى الناس مبتقول بس من اول مدخلت الجامعه وقبلها بقيت بقرب من الله صلاة عباده تدين التزام دروس خلصت الجامعه بتقدير مقبول يعنى بالعافيه لقيتهم بيقةلةا هنروح البلد عشان نوضب شقت المدينه طبعا كان اصعب شى على نفسى انا كاره البلد وبقيت بكره كل شى فيها وبقيت بهرب بانى اقعد عند عمى وانزل اخد \ورات كمبيوتر وتنميه بشريه عدت السنه بطلوع الروح بس افجى بشخص عايز يتقدم ليا ابن خالتى وهيسكن فى البلد رفضت جدا وقلتلهم مش موافقه ابويا وامى مضغطوش عليا بس كانوا ميلين جدا لموافقه ومع انى رديت بالرفض الا انهم اتكلموا تانى عملت استخارة والموضوع مشى على شرط انه بعد كام سنه نسيب البلد ومتشدتش لا انا ولا اهلى فى الطلبات لانه ابن خالتى وعرفين ظروفه واتجوزت وافجى انه هو واهلوابيتكلموا انا القعده فى المدينه ملهاش لازمه واناه احسن يجيب عربيه وهو اصلا معهوش تمنها وانى انزل اكل تحت معاهم عشان هو يوفر مرتبه حياتى اسودت اكتر وتعبت وضغطت على نفسى عشان اتقلم لحد منفسيتى تعبت وقربت على اكتئاب عايزه اقلك عبادتى تراجعت جدا ومع انى اتعلقت بزوجى الا انى كل يوم بفكر ازاى اخلص من السجن لانا فيه حسيت انى مقيده عيزنى انزل اشترى حاجتى مع اخواته اكل معاهم اتفسح معاهم مفيش خصوصيه ليا اومر دايما وفى لحظه بدات اقله انى مش مرتاحه وبالتدريخ خلعت منهم خالص وحملت ببنتى وقلتله تعال نسافر عشان نحسن مستوانا ونقدر نشترى شقه والعربيه لهو عايزها وهو مرضيش واتحجج ان اخوه مسافر ومهيقدرش يسافر وبعد ولادة بنتى المصاريف زادت زى متوقعت وهو مبقاش ملاحق عليها وبقى دايما مهموم وانا عبادتى تراجعت بقت زيرو زى مكون انسانه تانيه اهتمماتى اتغيرت وحياتى كلها ومع انى قررت انى ادخل اعمل مجاستير عشان القى وظيفه اكون فيها مستقله ماديا الا ان الحقيقه انا مش قادرة امشى فيها خالص انا نجحت بالزق دا كمان بيضغط على اعصابى مزاكرة وبيت ورعاية بنتى انا طولت بس الحقيقه انا مش عارفه اتصرف ازاى نفسى اكون انا وه مستقلين ماديا منعتمدش على اهله او اهلى لكن هو معندوش نية التغير دايما خايف وشايل الهم
    الحب قبثا من عند الله

2. شكر لـ شمس الوادى على هذه المشاركة من:

أ.حاتم مسمح (14-06-2016)

ماجستير الصحة النفسية

User Info Menu

اهلا بك
    ارى ان نقاط ضعفك تكمن في نقاط محددة اتمنى ان تسرديها ..

متابع للحلول ا.....
    إن سر النجاح هو أن تتعلم كيف تستخدم الألم والمتعة بدلاً من السماح للألم والمتعة من استخدامك.
    فإن فعلت فإنك ستتحكم في حياتك وإلا فإن الحياة هي التي ستتحكم فيه.

عضو إيجابي

User Info Menu

حضرتك لو اعرفها كنت طلبت المساعده ليه
    الحب قبثا من عند الله

5. شكر لـ شمس الوادى على هذه المشاركة من:

أ.حاتم مسمح (18-06-2016)

ماجستير الصحة النفسية

User Info Menu

اهلا بك
    اريد ان اعطيك مفاتيح التعزيز الايجابي ولابدا بمشكلة انتي تعانين منها وهي ام مشكلة واا تفوقتي عليها اصبحت الاشكاليات سهلة الحلول
    الثقة بالنفس مهمة للعيش بسلام واجواء امنه
    الايمان بالقضاء والقدر مهم في حياتك
    والصبر ايضا للاستمتاع بالحياة
    حياتك جميلة بالسبة لكثير من الناس وافضل منهم
    عندما تنظرين بمنظور جيد
    التغيير ليس صعبا لكنه يحتاج لمراحل وخطوات
    لنبدا سويا في التعزيز للنفس :

زيادة
    الثقة بالنفس
    تعنى حياة افضل وتفكير افضل واتخاذ قرارات بشكل افضل والتعامل مع الاخرين بثقة مما يعطى شعور بالسعادة وحب الذات، ولايقصد بحب الذات ان تكون متكبراً، وعلى العكس فإن انعدام
    الثقة بالنفس
    يترتب علية اتخاذ قرارات متداخلة وحالة من الخوف من مواجهة الاخرين بالاضافة الى التردد والشعور بالحزن وعدم القدرة على حب الذات، فإذا كنت احد الاشخاص اللذين يعانون من مشكلة انعدام او ضعف
    الثقة بالنفس
    فلا تترد فى قرأة الخطوات التالية لانها سوف تساعدك كثيراً على حل مشكلتك.
    1- الاعتناء بمظهرك الخارجى:بالطبع لا تظهر قيمة الانسان بمجر ارتدائة ملابس ذات مظهر جيد او ما شابة، ولكن الظهور بمظهر انيق امام الناس يعطيك دفعة قوية وثقة اكبر وقدرة على التعامل بشكل احسن، فالناس يحبون الشخص ذو المظهر الجيد والمرتب.

2- المشى بمعدل اسرع:المشى بسرعة يعطى شعور بأن الانسان مهم ووراءة الكثير من الاعمال التى يجب ان ينجزها، حتى لو لم يكن هناك اعمال ولكن المشى بمعدل 25% اسرع يعطى الشعور بالثقة، وذلك عكس الشخص الذى يمشى ببطئ ويظهر علية علامات التعب والارهاق.
    3- الاهتمام بوضعية الجسد:اذا كنت تتحدث مع احد فيجب ان تجعل ظهرك مستقيم ورأسك مرتفع ومواجهة عينك فى عين الشخص الذى تحاورة فذلك يعطى ثقة اكبر بالنفس على عكس ااشخص الذى يجلس منحنى الظهر منخفض الرأس وينظر فى اعلى واسفل حتى لا تتقابل عينة مع عين المحاور.
    4- ادعم نفسك:من اكثر الاساليب التى تعمل على زيادة الثقة بالنفس هي سماع كلمات المدح والثناء، وبما ان الله وهبك ميزات ونعم لم يعضها لكثير من الناس فيجب ان تعطى لنفسك دفعة بالمدح والدعم كلما شعرت بضعف ثقتك فى نفسك ولكن احذر التكبر.
    5- الامتنان:الكثير منا يحلم بتحقيق اشياء لا يقدر عليها وعندها يسئل الانسان نفسة لماذا لم احصل على هذا الشئ ويبدء بتوجية اللوم على نفسة وهنا يظهر الضعف والشعور بالهزيمة، ولكن فى هذا الوقت تذكر نعم الله عليك والنجاحات التى استطعت تحقيها فى السابق والشعور بالفخر وحث النفس على العمل اكثر لتحقيق ما تريد.6- الجلوس فى الصف الاول:فى بعض المحاضرات او اللقاءات العامة يذهب البعض للجلوس فى الصفوف الاخيرة حتى لا يوجة احد لة السؤل او طلب التعليق ويكتفى بالمشاهدة، وهذة واحدة من مظاهر ضعف الثقة بالنفس وهي مجرد مشاعر سلبية جب التخلص منها والجلوس فى المقدمة والدخول فى النقاش.

7- تقدير الاخرين:
    مهما كانت مشاعرك تجاة نفسك فيجب عليك تقدير ما يقوم بة الاخرين والثناء عليهم فهذا يجعلك شخص محبوب ومرغوب فى صداقتة وهذا يعطيك زيادة فى الثقة بالنفس.

8- التحدث بصوت اعلى ونبرات واضحة:
    يتحدث البعض بصوت منخفض وغير واضح عند الجلوس فى الاجتماع او فى النقاشات العائلية خشية ان يرى احد خطأ فى ما نقول وهذا خطأ فأغلب الناس يتقبلون كلامنا فهو امر عادى، وتعد هذة الخطوة واحدة من اهم الخطوات لزيادة الثقة بالنفس.

9- ممارسة الرياضة:ممارسة الرياضة تعطيك جسم رياضى وشكل افضل وشعور بالجاذبية فى اعين الاخرين بالاضافة الى تحسين الصحة والظهور بمظهر مشرق طيلة الوقت.
    10- مشاركة الاخرين:لا تنغلق وتعيش حياتك وحيداً بل دع الاخرين يدخلون حياتك ويشاركونك لحظاتك فالشعور بالوحدة شعور سئ ودائماً ما يعطى مشاعر اخرى سلبية مثل الخوف والقلق وانعدام الثقة بالنفس

ومتابع للخطوات التى تلي الثقة بالنفس
    التعديل الأخير تم بواسطة أ.حاتم مسمح ; 18-06-2016 الساعة 11:31 AM
    إن سر النجاح هو أن تتعلم كيف تستخدم الألم والمتعة بدلاً من السماح للألم والمتعة من استخدامك.
    فإن فعلت فإنك ستتحكم في حياتك وإلا فإن الحياة هي التي ستتحكم فيه.