قبول مشرفين جدد بمنتديات الحصن النفسي ... اضغط هنا للتفاصيل وأهلا بك

النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: حد يرد عليا وحياه ربنا

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

حد يرد عليا وحياه ربنا

حد يرد عليه وحياه ربنا
    انا تعبانه نفسيا جدا وعندي اكتئاب مش قادره نفسي أكلم مع حد أقسم بالله من 8 الصبح بدور ع أي حد يسمعني انا انسانه وحيده مليش صحاب مليش أخوات نفسي اتكلم مع حد بشحت حب أي صديقه نفسي ف صديقه مفيش مهما اعمل أو اتعامل معاهم كويس محدش عاوزني خالص انا شوفت ف حياتي كتير اوي أقسم بالله من وانا طفله ف رابعه ابتدائي وانا شايفه تعب وعذاب من الناس ملوش حدود كان عندي مدرس بيكرهني ويضرب فيه ضرب مبرح انا بالذات وكان بيوصي كل المدرسين يعملو فيه كده وكلامي ده بأدله وهما نفسهم قالو والناس كانت ع طول بتتريق عليه وبيزفوني ويقولي عميه وطه حسين وكلام زي كده لأن نظري ضعيف وفضل المدرس ده وباقي المدرسين يبهدلو فيه بكل الطرق وأمي ولا كانت سأله فيه لما بس شافت صديقه ليه بتضرب منه فضلت تقولي بصي ضربها جامد ازاي وهي زعلانه اوي طب وبنتك الي بيتسلي عليها عادي هي ماما طول عمرها تشوف حاجه الناس كبيره لكن انا موضوعي تافه مش يستاهل فضلت كده لحد 3 إعدادي وانا مع نفس المدرس بيعمل فيه نفس القصص لدرجه مره نزلت لدكتوره المدرسه عشان كان عورلي يدي من الضرب أقسم بالله عنيها دمعت وقالت دي بذات مينفعش يتعمل فيها كده لدرجه أقسم بالله من خوفي منه عملت حمام ع نفسي عفوا ف الكلمه مش حمام ميه 😔 وبعد 3 إعدادي دخلت ثانوي فضلو برضه الناس يتريقو عليه ويقولو نفس الكلام وبعدين دخلت الجامعه نفس الكلام مع أن كان املي اني ف الجامعه ألقي شخص يحبني ومحدش يجرحني بهذا الكلام المؤلم وبعدين أتخرجت والحمد لله لبست عدسات لاصقة ولكن مبقاش ف المجال اني أخرج لأن قاعده في البيت ع طول وطبعا مفيش شغل لأن مقدرش البس العدسات كل يوم لأن هتتعب عيني اهلي عمرهم ما تركوني أخرج لوحدي في أي مكان حتي الدراسه ولحد الآن عمرهم ما سبوني لوحدي ما مبقتش عارفه حتي اتخذ أي قرار لغو شخصيتي ولما اقول ده حتي الأصغر مني عايشين سنهم وبروح وبيجو تفضل تزعق وتقولي محدش عايش عيشتك ع ايه معرفش خالص انا بكلم نفسي من الوحده أقسم بالله هجنن خالص ورحت آخد كورس عشان أتصاحب ع اي صديقه محدش عاوز يكون صديقه ليه خالص مع أني بعملهم معاملة ملهاش مثيل وأفضل اقول لدي ي قمر ولدي انا بطمن بس وصلتي ولا لسه وكل حاجه وهما حتي مش طايقين يردو عليه تعبت اوي والله ربنا الي يعلم

عضو إيجابي نشط

User Info Menu

ياعمري إنتي احس إني اشوف نفسي بالمرايه, الفرق هو إنه عندي اخوات لكنهم قاسيات وفيهم انانية ولايهمهم إلا نفسهم ووالداي الله يسامحهم بس وأخوتي اللي اصغر مني لايحترموني, وليس لدي صديقات ولا أعرف اصلا كيف أكون صداقات وبنفس الوقت انا اعمل واختلط بالناس لكن تجيني رغبه في البقاء لوحدي لاني ما أقدر اصادق بنات وانا نفسي عندي مشاكل لاني ما أحب اشتكي لأحد علشان اهلي احترمهم مع إنهم مايحترموني ...
    عملت موضوع هنا عن الصداقة بالمراسلة لكن ما احد وافقني على الفكره ...
    انتي محظوظة إنك تقتدري تتواصلي على الأقل وتتكلمي مع البنات انا حتى وانا طيبه القلب ما أقدر ولا أعرف اتكلم معاهم, إحنا اهم شي إن نفضفض اللي في قلبنا اولا علشان مايسبب لنا الإكتئاب بعد كذا نشوف الخطوات الأخرى ...

سبحان الله احس ‘نه ربي سبحانه تعالى هداني ليكي علشان اتعرف عليكي, ايش رايك نكون صديقات بالمراسلة؟ اي شي يزعجك وحابه تفضفضي فيه انا مستعده اسمع لكي وغذا عندي نصايح ةلإقتراحات لكي راح اعلمك اياها وانا بالمثل لو حابه افضفض لكي واسمح نصايحك ...

ربي يوفقك ويسعدك دنيا وآخره ويوقيكي ويخليكي توصلي للأحسن ...

عضو إيجابي نشط

User Info Menu

السلام عليكم
    اختي الكريمة .. تحية و بعد
    لما قرأت كلامك و تنسيق الجمل و معرفتك للعلة و للسبب و لمقاومتك حتى بلوغ الجامعة و بعد التخرج عرفت بل و تأكدت بانك انسانة عاقلة و متفهمة و لكن الله ابتلاك ليمتحنك و لعلها تكون كافرة لك من الذنوب .
    اختي من منا غير مبتلى بعلة او بعلل و من منا لم يجرح عند سماع كلمة طائشة من أرعن يهمز و يلمز مشاعر انسان لا ذنب له . و لكن تعلمي بان يكون الرأس مرفوع طالما انك تقية لله و تعلمي ان توبخي من يستهزء بعيوبك او عيوب غيره .
    كلنا نحترم معاناتك و حجم الضرر النفسي الذي سببه لك المعلمون و لكن أنت لست الوحيدة التي تعرضت لظلم في هذه الدنيا و الكثير استطاع الصعود مجددا و بناء شخصية جديدة تكون قوية و متفائلة و واثقة من نفسها .
    المشكلة اختي هي بحساسيتك الزائدة حاولي التخلص منها و ليس في كون نظرك ضعيف فهناك من لا يملك النظر اصلا و هناك و هناك من يحمل علل جسمانية و لكنه كالنجم المضيء واثق الخطى يمشي ملكا .
    و موضوع الصداقات لا انصحك بالتودد الزائد للصديقات فهذا لا دخل له لعمل صداقات .. صادقي من تطابق افكارك مع افكاره و من ترتاحين له .
    و عليك بالبحث المستمر عن عمل و لله الحمد فالانترنت سهل موضوع العلاقات الاجتماعية و البحث . لذلك استخدميه بايجابياته .
    اما موضوع الاهل ثقي تماما انهم على جهل في التعامل فقط و لكنهم يحملون بقلبهم كل الحب و العطف لك . عامليهم بتودد و احسان ستلقين منهم نفس ذلك مع الوقت .

بالتوفيق

عضو إيجابي نشط

User Info Menu

اضافة
    لا تدخلي نفسك بداومة الاكتئاب . عليك بالعلم و القراءة و قتل الفراغ و التنزه
    و لا تسترسلي بالافكار السلبية المحبطة
    و فكري دائما بايجابية و انظري الى النصف الممتلئ من الكأس و تناسي الفارغ

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

شكرا اخواني الأعزاء علي كلامكم الجميل وعبارتكم الجميله بارك الله فيكم جميعا وألف شكر بجد ع تفهمكم واحسسكم بيه 😊

6. شكر لـ ياارب أسعدني على هذه المشاركة من:

gaqulin (08-05-2016)

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

الف شكر أخي الكريم ع رد حضرتك وعبارتك الجميله متشكره جدا 😊

عضو إيجابي جديد

User Info Menu

اختي الكريمه ياريت طبعا نكون أصدقاء انا اتمني ذلك لأن فعلا محتاجه صديقه طيبه مثلك