قبول مشرفين جدد بمنتديات الحصن النفسي ... اضغط هنا للتفاصيل وأهلا بك

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 12 إلى 15 من 15

الموضوع: أصابني الحزن والارق والاكتئاب الشديد بمرض صاحبي الوحيد(لاأحتمل ذلك) !!

  1. #12
    عضو شرف

    User Info Menu

    السلام عليكم اخي،،، المثل يقول لا اقدر ان امنع طيور السواد ان تطير حول رأسي لكني لا اسمح لها بان تعشش ،،، باب التغيير يفتح من الداخل ،،، اكثر شئ يؤلم المؤمن هو مصيره يوم الغد عن وعي او (عدم وعي) و لا نرتاح الا اذا توجهنا بقلوبنا المتعبة نحو الغفور الودود ، ربما لا تطواعنا اقدامنا لكن حين نتأمل افضال الله علينا كوننا ننعم بالوجود و جعلنا مسلمين و نتذكر كل نعمة بعد مصيبة و كل انفراج بعد ضيقة ،،، عندها تشعر بالحياء من الرحمان الرحيم فقط لو تأملنا في يومنا لوجدنا من الرسائل الكثير التي تردنا فينا الى جادة الصواب و بجمال،،،، اخي من وجد الله ،،، كفاه الله عن كل شئ ،،، حينها سيأتيك القريب و البعيد الاخ و الصديق فحتى العدو يلين قلبه و تكون سببا في هدايته ان شاء الله ،،، فقط انت قرر و توكل على الله.

  2. شكر لـ ابو اويس على هذه المشاركة من:

    ~الغريب~ (05-03-2014)

  3. #13
    عضو إيجابي نشط

    User Info Menu

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~الغريب~ مشاهدة المشاركة

    لا أحد يريد ان يحزن ولكن انا مجبــر على الحزن وفوقه اكتئاب
    !! وشيئ طبيعي ان هناك فئة لاتريدها !! فالوحده افضل من اصدقاء السوء !!

    فعندما يبتعد عنك الناس وكأنك مصاب بمرض معدي ماذا تتوقع ؟ هل تقفز فرحا ؟! ام تستلقي حزينا كئيبا ؟!!!!
    إنا لله وإن اليه راجعون


    الله لا يبتلينا اللهم لك الحمد والشكر

  4. #14
    عضو إيجابي أكثر نشاطا

    User Info Menu

    لو عرفت انه هو تعبان وان ده غصب عنه ووقر ده جواك بمعناه الحقيقى
    هتغفرله كل شئ
    وبعدين متنساش ان انت كمان عيان ؟
    مش يمكن انت كمان بتزعله من غير متاخد بالك؟
    وبعدين اعتمد على احساسك
    لو انت متاكد ان هذا الصديق بيحبك فعلا
    يبقى متسبهوش ومتزعلش منه
    وهو بيعمل ده غصب عنه
    اما لو احساسك قالك انه مبيحبكش زى مانت بتحبه او انه مل منك او زهق منك او انه عاوز يبعد عشان هو عاوز يبعد مش عشان هو تعبان لفترة
    يبقى سيبه واشترى كرامتك ونفسك وربنا هيعوضك ان شاء الله بواحد غيره
    ومتزعلش
    كلنا فى الوضع نفسه سواء
    حاجة تانية
    لو احتياجك ليه اكبر من وجعك منه متسيبهوش
    يعنى تانى هرجع تانى اقول
    انت قدراتك ايه وعاوز تعمل ايه وحاسس بايه وايه الافضل بالنسبة لك
    انك ترجع زىمكنت من غير اصحاب خالص بدون زعل ولا خصام
    ولا تفضل معاه وتتقبل حقيقة انه ساعات كويس اوى وساعات يبع
    انهى وضع بالنسبه لك افضل
    هما وضعين احلاهم مر
    بس انت قدام امر واقع
    ولازم تختار خيار من الاتنين
    وبعد متختاره لا تلوم نفسك ولا تندم
    دى اهم حاجة
    وربنا يخفف عنك ويريح بالك وقلبك
    وحب امك وابوك
    وامك بالذات
    قرب منها
    الام مفيش زيها
    خلى صديقك الحقيقى هو امك
    اكتر واحدة بتحبك
    اكتر واحدة بتخاف عليك
    اكتر واحدة تحسك ووجعك يوجعها اكتر منك
    الوحيدة اللى عمرها متزهق منك
    وده مش معناه انك تتعبها او تقرفها وتقعد طول الوقت تشتكيلها
    بالعكس اسمع لها
    انا امى الله يرحمها مكانتش بتفهمنى ابدا
    ومرة واحدة
    مرة واحدة بس حكيتلها عن حاجة بتوجعنى فضحتنى وحكت لاخواتى وابويا وبقت تذلنى بيها
    ورغم كده فضلت اقعد معاها بس بقيت اسمع بس
    وفهمت انه هو ده تفكيرها ونها فى الاخر امى الغالية وبحبها جدا
    ولحد دلوقتى كل كلمة حلوة بقولها من كلامها
    كل قيمة من تربيتها ليا
    كل حنان هو حته من حنانها
    كل الدين اللى اعرفه عرفته منها
    الله يرحمها
    بتمنى لك كل خير

  5. #15
    عضو إيجابي نشط

    User Info Menu


    الشكر موصول لكل من رد واخص في هذا

    >ابو اويس
    > احلام كسيحه > مع اني اتمنى يااختي احلام انك تتكلمي فصحه أكثر لاني اللهجة المصرية في قرائتها بتتعبني كتير >ههههه

    وتعليقي على كلامك > هو بالرغم انه هناك فرق كبير بين ثقافتي الاجتماعيه وثقافة صديقي واختلاف الميول بيننا وأختلاف في الشخصية بيننا > إلا انني حببته كثيرا لاني سنواااات وانا وحيد لااحد يسمعني غير {الاهل } طبعا فف هذا الوقت وفقني الله في ان اجد صديقا ولكني ابتليت بأنه مريض واأكثر مايؤلم ان الفترة الي اتكلم معه قليله جدا مقارنه بالفترة الي بيغيب فيها وبيقفل جواله ويقطع جميع وسائل الاتصال بيينا فلا استطيع حتى اقول له كلمه واحدهـ!!

    انا مافهمت كيف أنا بين خيارين ! هو كشخص يحبني ويحترمني ويريدني ولكن إذا رجع لطبيعته فقط ولكن إذا رجع اليه الفصام فهو لايريد احدا
    فالامر ليس بيدي فأنا فشلت في تكوين الاصدقاء في اماكن عدة منها الواقع والنت وهو صاحبي الوحيد وانا صاحبه الوحيد ولكن مرضه يعبث بعلاقتنا وليس هو شخصيا لانه لايريد ذلك والامر ليس بيده ولكنه يستخدم العلاج ولا اعلم هل هو منتظم في علاجه ام لا > فقد يكون السبب في انه لايريد احدا فترة طويله وهي تحديدا 4 شهور وهو منقطع عني وبعدها رجع قج يكون السبب عدم انتظامه في العلاج > الله أعلم


    يا صاحب الهــم إن الــهم منفرجٌ لاتــجزعنّ إن الــفارج اللهُ

    إذا بُليت فثق بالله وارضى بــــه إن الذي يكشف البلوى هو اللهُ




  6. شكر لـ ~الغريب~ على هذه المشاركة من:

    ابو اويس (07-03-2014)

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

مواقع النشر (المفضلة)

مواقع النشر (المفضلة)

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •